Jaunumi

14. 01. 2019.

Pētījums: pusei Latvijas iedzīvotāju ir bezkontakta karte, 40% to lieto ikdienā

Bezkontakta norēķinu kartes ir kļuvušas par Latvijas iedzīvotāju ikdienu, tās tiek regulāri izmantotas, lai norēķinātos par pirkumiem, liecina Mastercard un Finanšu nozares asociācijas (Asociācija) veiktais pētījums. Pētījums rāda, ka jau 51 % Latvijas iedzīvotāju ir bezkontakta karte un teju 40 % to regulāri lieto ikdienas pirkumiem, kas nepārsniedz 25 eiro.

Asociācijas apkopotie dati par 2018. gada 3. ceturksni liecina, ka Latvijā ir izsniegtas vairāk nekā 800 tūkstoši bezkontakta karšu. Tas ir par 71 % vairāk, nekā 2017. gada 4. ceturksnī. Jau vairāk nekā 57 % karšu pieņemšanas iekārtu (POS termināļu) Latvijā ir ar bezkontakta funkciju.

Iedzīvotāji un tirgotāji pozitīvi novērtē bezkontakta maksājumu priekšrocības — 80% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 75 gadiem pētījumā atzinuši, ka ar bezkontakta karti norēķināties ir ērtāk un ātrāk nekā ar parasto bankas karti vai skaidru naudu.

Pētījums apliecina, ka Latvijas iedzīvotājus attieksmē pret tehnoloģijām var iedalīt četrās lielākās grupās — tehnoloģiju fani (5 %), pirmie ieviesēji (5 %), racionālisti (78 %) un tradicionālisti (12 %). Tradicionālistu vidū jau 40% ir bezkontakta karte, bet ikdienas pirkumiem,  novērtējot priekšrocības, to izmanto jau katrs piektais jeb 20% šīs grupas pārstāvju. Visvairāk bezkontakta karšu ir tādām iedzīvotāju grupām kā tehnoloģiju fani un pirmie ieviesēji — pētījumā redzams, ka attiecīgi 74 % un 88 % šo grupu respondentu ir bezkontakta karte.

Augošā bezkontakta karšu popularitāte liecina par Latvijas iedzīvotāju gatavību nākamajam bezkontakta norēķinu solim — valkājamām maksājumu tehnoloģijām (mobilajiem telefoniem, pulksteņiem, aprocēm, uzlīmēm u. c.) Latvijas pētījuma dati rāda, ka 41% cilvēku būtu gatavs nākamajam solim un jau tuvākajā nākotnē maksātu ar telefonu vai citu valkājamo maksājumu tehnoloģiju. Gatavība nākamajam solim ir augstāka starp bezkontakta kartes lietotājiem — 63 % gatavi ikdienā norēķināties ar telefonu vai citu ierīci.

Mastercard un Finanšu nozares asociācijas Latvijas iedzīvotāju pētījums veikts sadarbībā ar SKDS 2018. gada rudenī, aptaujājot 1005 respondentus vecumā no 18 līdz 75 gadiem.

Par informatīvo kampaņu “Piik un gatavs”

Lai skaidrotu tirgotāju un pircēju priekšrocības bezkontaktu norēķiniem, no 2019. gada janvāra līdz martam Mastercard sadarbībā ar Finanšu nozares asociāciju organizē informatīvo kampaņu “Piik un gatavs”. Kampaņas laikā galvenie sadarbības partneri — Rimi, Maxima un Narvesen — kā pirmie pievienosies “Piik un gatavs” kustībai, informējot par bezkontakta karšu priekšrocībām savus klientus. Tirgotāji ir laipni aicināti novērtēt bezkontakta karšu priekšrocības savās tirdzniecības vietās, atbalstīt informatīvo kampaņu un pievienoties “Piik un gatavs” kustībai.